Wednesday, January 5, 2011

pagi meriah.



3 JAN 2011

malas cite banyak, sume orang tahu hari pertama untuk semester baru. berkobar-kobar bangun pagi, siap awal-awal, semangat nak belajar, rasanya 2 jam sebelum pukul 8.30 pagi aku dah get ready. haha. okies. tipu.

banyak yang baru di hari yang baru. pertama, sekolah rendah yang betul-betul depan tingkap bilik aku dah beroperasi. maka pagi aku dikejutkan dengan bunyi loceng sekolah. hebat bukan? dulu, bunyi je loceng, kena beratur. sekarang, bunyi je loceng, kena pegi mandi.

meriah sungguh sekolah itu. pagi-pagi aku dengar seorang laki mengomel itu ini. dahla cakap kuat. guna speaker lak tu. macam-macam nasihat dan arahan. peraturan itu ini. memang secara tak langsung aku pun bersemangat TAK nak belajar kat sekolah itu.

apa yang menarik, aku turut belajar pagi-pagi sambil bedak sana sini belek muka kat cermin tepi tingkap. haha. tak percaya? oke, cikgu dia tanya soalan pada student, A= potong kuku. B= gunting kuku. mana jawapan yang betul,murid-murid??? bla..bla..jawapan dia KETIP KUKU nampak?? itu ilmu pertama aku belajar. oh,,ketip kuku. siap ada pesanan ikhlas daripada cikgu, dia kata, kalau murid-murid tak tahu ketip kuku, minta tolong mak, ayah atau kakak abang ketipkan. spontan aku tengok jari. dan tibe-tibe rasa ngada-ngada nak minta teman bilik sebelah tolong ketipkan. lihat, bagus bukan kalau ada sekolah depan tingkap bilik???

oh bukan itu sahaja..sejak-sejak sekolah depan tingkap ni beroperasi, terasa macam kembali bersekolah. tak perlu pakai baju putih, kain biru, kasut kapur tebal2. sambil berselimut atas katil pun dah boleh belajar. hebat bukan??

lepas ni, aku nak suggest pada anak buah aku, tak perlu susah-susah pegi sekolah, beli baju mahal-mahal jenama CANGGIH yang aku rasa takla canggih mana, sama je dengan baju sekolah CAP AYAM, untuk bersekolah di bilik aku. special room. jimat duit, jimat tenaga.

tapi.. aku baru teringat. anak buah aku tahun ni daftar sekolah menengah. bukan sekolah rendah.

~titamikasuki~
kan bagus kalau FSK yang ada kat depan tingkap bilik aku ni. tak perlu siap-siap bazir minyak moto pegi belajar.

1 comment:

  1. eh da skola mngah da bdk kcik sorg tuh??igtkan skolah rndah lg..brape org ank sdare da ko ade?

    ReplyDelete