Sunday, December 19, 2010

naik pangkat?




wah,dua tiga hari ini, orang-orang rumah saya sibuk bercerita. tentang soal naik pangkat. nah, sebenarnya bukan lah hal besar mana. cuma bila yang naik pangkat itu angah dan abang ipar saya, maka sibuklah bercerita. bukan soal gaji atau pangkat yang dibincangkan mereka. tapi soalan berpindah randah. soal berpisah jasad. soal keselamatan. itu yang asyik diputar sama.

ok. macamni ceritanya. angah dan abang ipar saya menetap di johor. tapi sejak....argh! panjang kalau mahu cerita semua. senang cerita, bila naik pangkat, seorang kena tinggal di JB, seorang lagi harus ke Putrajaya. maka, apa yang dibincangkan mereka ialah keselamatan tinggal seorang diri di rumah batu dan kesanggupan meninggalkan isteri serta kekuatan untuk survival hidup berseorangan tanpa suami atau isteri.

nah,ini lah yang merungsingkan hati seorang ibu dan bapa. sampai saya pun diajak berfikir sama!

ok. saya rungkaikan yang pertama. apabila suami perlu bekerja di suatu tempat lain dan meninggalkan isteri keseorangan, pastinya rasa risau itu ada. rasanya itu normal. maka, inisiatif perlu diambil. abang ipar saya mungkin risau akan keselamatan angah saya. mak,ayah juga risau. maka, saya cadangkan,langkah keselamatan diambil. ok,taman perumahan yang mereka diami sudah ada pengawal tersendiri. (sampaikan dulu, ayah saya mahu masuk pun,mereka minta ic).so,kira ok la kan?? hurm... rumah batu 2 tingkat itu mungkin perlu ditambah sedikit lagi ciri keselamatan. cctv mungkin?? haha. kalau terlalu risau la. atau alarm keselamatan?? yela, angah saya itu,kalau dalam keadaan buruk berlaku, masakan sempat membuka langkah silat??(ya tuhan,minta-minta dijauhkan)

ok,itu aje yang dapat saya fikirkan soal keselamatan. mari beralih pula soal perpisahan jasad seketika. senang kira, seorang di sana, seorang di sinun. bagaimana ya?

oh, saya belum berkahwin. belum tahu apa itu cinta suami isteri. namun saya ingin kata, kepercayaan itu penting. kenapa ya?? kerana bila tiada kepercayaan, maka, prasangka hadir mengetuk tangkai jiwa. bila prasangka mula hadir, nah! ini mulanya titik hitam. mahukah kita membiarkan prasangka merantai jiwa? menghitamkan hati dan rasa? pikirkan ya.okey, kejujuran itu penting. kerana dengan bersikap jujur, takkan ada tipu helah. takkan ada pembohongan. bila tiada pembohongan, maka hubungan itu selamat.=) kemudiannya, perasaan itu perlu dijaga dengan sebaiknya. jauh mana kaki melangkah, kuat mana godaan yang datang,rasa cinta itu perlu dijaga dengan sebaiknya! seseorang pernah berkata kepada saya( dulu-dulu la...) selagi kita percaya pada pasangan kita, selagi kita jujur pada dirinya, yakinlah, rasa cinta itu akan sentiasa ada! wah!! kan teringat kisah lama! tragis!

okey. settle tentang itu. ada apa yang complicated? tiada bukan. simple aje semuanya. kenaikan pangkat itu satu nikmat. bukan semua orang layak milikinya. lebih-lebih lagi sebagai Penolong Pengarah di Jabatan Kastam Bahagian Tatatertib ya?? wah, bertata-tertib sungguhla agaknya abang ipar saya itu dalam tugasnya! haha

bila yang Allah bagi itu satu nikmat, maka, aturannya pasti cantik dan sempurna. tiada apa yang perlu dirunsingkan. tiada apa yang perlu dirisaukan. kerana takdir Allah itu sentiasa yang terbaik. saya yakin itu. biar jauh terpisah, biar tugas semakin berat, saya yakin, segalanya akan berjalan dengan sempurna. InsyaAllah.=)

moga-moga lepasni, segalanya baik-baik aje ya, sebab saya sudah pahat di sini. ahazk!

p/s : tahniah sebab suami isteri naik pangkat!(if one of them read this post..ehe =))

~titamikasuki~
mahu naik pangkat jadi big boss diri sendiri!

No comments:

Post a Comment